Idag blir det våld, action och aktiebolag. Kommer ni ihåg Richard Burbage, renässans-Londons George Clooney? Vid denna tidpunkt var det han och hans bror Cuthbert som (efter faderns död) ägde teaterkompaniet som Shakespeare tillhörde; alla andra i truppen fick lön medan de själva investerade och hinkade in vinsten. De ägde alltså till exempel kostymförrådet, de pjäser de köpt av författarna (intressant nog kunde man få en ny pjäs skriven för några få pund, men utan att blinka betala det mångdubbla för en enda överdådig kostym), och även teaterbyggnaden i Shoreditch där de spelade. Däremot ägde de inte marken – teatern stod på ofri grund, och sedan 1596 hade de förgäves försökt omförhandla hyreskontraktet. Det blev mest elände, för markägaren Giles Allen var nämligen en något personlighetskluven typ – dels var han en fullblodspuritan som tyckte att all underhållning var syndig, dels var han en girigbuk som tyckte att om där nu nödvändigtvis skulle stå en syndig teater på hans mark, då skulle han min själ ha en rejäl bit av vinsten också. Det värsta av två världar, således, kombinerat i en enda väldigt jobbig hyresvärd.
Grabbarna Burbages lösning på problemet blev tämligen radikal. Vi låter Giles Allen själv berätta sin version: han lagsökte nämligen bröderna för att ha “armed themselves with divers and manye vnlawfull and offensive weapons, as namelye, swordes daggers billes axes and such like”, för att därefter “armed as aforesayd in verye ryotous outragious and forcyble manner and contrarye to the lawes of your highnes Realme [have] attempted to pull downe the sayd Theater.” Och de inte bara försökte: de plockade behändigt isär sin teater och fraktade den över floden till den laglösa sydsidan, där de lyckats hyra ny mark av en mindre teaterfientlig markägare (som redan hade hyresrullorna fulla av bordeller, lönnkrogar och annat opuritanskt). Allen förlorade målet, och bröderna Burbage, som nu inte hade ett korvöre att bygga upp sitt plockepinn igen, kom på ytterligare en radikal lösning: de erbjöd några av truppens medlemmar – däribland Shakespeare – delägarskap. Mot en kontantinsats, som bekostade återuppbyggnaden av teatern, som på den nya platsen kom att kallas The Globe, fick Shakespeare, Kempe, Heminge och de andra del i teaterns avsevärda vinster, puritanerna fick tji, Giles Allen fick tuppjuck, och världen fick sitt första teaterkooperativ; släng dig i väggen, Jordcirkus.
Bilderna: platsen i Shoreditch där arkeologer hittade teatergrunden så sent som 2008 (bilden tog jag 2014, då jag ägnade några roliga dagar åt att vandra runt i London med kartkoordinater och gps, och leta upp alla de gamla teatergrunder som lokaliserats); därefter ett dokument ur Allen vs Burbage, och till sist en samtida kartbild över södra flodstranden där The Globe finns med.
Lämna ett svar